Artyści

14
12
2017
CZ
20:30
Frederic Rzewski
THE PEOPLE UNITED WILL NEVER BE DEFEATED!
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Michael Noble

fot. Chelsea Lane

Amerykański pianista, laureat wielu nagród i wyróżnień. Swoją międzynarodową reputację zyskał za sprawą nieoczywistych, zindywidualizowanych wykonań różnorodnego repertuaru – od klasyki po muzykę współczesną. Uznany za cudowne dziecko, po swoim pierwszym recitalu w wieku 6 lat rozpoczął koncertowanie w Azji, Europie i obu Amerykach. Artysta zdobywa nagrody i wyróżnienia w prestiżowych konkursach i festiwalach pianistycznych, m.in.  Carmel Music Society Competition, Crescendo Music Awards (Tulsa), Chopin International Competition of the 1000 Islands. Występował w najważniejszych salach koncertowych świata. Jako solista występował z wieloma orkiestrami pod batutą wybitnych dyrygentów, m.in. Ransoma Wilsona, Gisele Ben-Dor i Petera Askima. Oprócz działalności koncertowej, Michael Noble jest współzałożycielem i dyrektorem "Music of Changes" - serii koncertów łączących muzykę współczesną z przeszłością.

14
12
2017
CZ
22:00
Julius Eastman
EVIL NIGGER / GAY GUERILLA
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Lutosławski Piano Duo

fot. Bartek Szmigulski

Lutosławski Piano Duo rozpoczęło działalność w 1999 roku na kursach mistrzowskich pod opieką wybitnych duetów fortepianowych: Brachy Eden i Alexandra Tamira (Izrael) oraz Hansa-Petera i Volkera Stenzla (Niemcy). Muzycy są absolwentami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a także podyplomowych studiów mistrzowskich w zakresie duetu fortepianowego w Hochschule für Musik und Theater w Rostocku.

Duet zdobył kilkanaście nagród na międzynarodowych konkursach w Grecji, Polsce, Włoszech, Czechach i na Litwie. Jest też laureatem nagród fonograficznych „Fryderyk” i „Folkowy Fonogram Roku”. Muzycy koncertowali w większości krajów europejskich, w obu Amerykach, na Bliskim Wschodzie i w Japonii, w takich salach, jak Carnegie Hall (Nowy Jork), Filharmonia Narodowa i Studio im. Witolda Lutosławskiego (Warszawa), Izumi Hall (Osaka),  Filharmonia Berlińska, Chicago Symphony Center i Sala Centralnego Konserwatorium w Pekinie. Duet występował na takich festiwalach jak: Kwartesencja, Warszawska Jesień, Łańcuch, Festiwal Polskiego Radia (Warszawa), Festiwal Prawykonań (Katowice), Musica Polonica Nova (Wrocław), Wratislavia Cantans (Wrocław), Two Moors Festival (Wielka Brytania), Londrina Festival (Festival de Música de Londrina) (Brazylia), Nova-Polska (Francja), Giacinto Scelsi Festival (Włochy), Spring Festival (Izrael).

Zespół ma w repertuarze arcydzieła muzyki klasycznej, muzyki XX wieku oraz utwory kompozytorów młodego pokolenia. Wydał następujące płyty: z kompozycjami Igora Strawińskiego, Witolda Lutosławskiego, Mauricia Kagela i Francisa Poulenca, a także z muzyką Tomasza Sikorskiego i (na cztery fortepiany) Juliusa Eastmana.

14
12
2017
CZ
22:00
Julius Eastman
EVIL NIGGER / GAY GUERILLA
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Joanna Duda

fot. Bartek Szmigulski

Joanna Duda - pianistka, kompozytorka, artystka wizualna. Powołała do życia między innymi J=J (duet z Jankiem Młynarskim), AuAuA i - całkiem niedawno - autorskie TRIO (Maks Mucha- kontrabas, Maks Andrzejewski - bębny). Od ośmiu lat współpracuje z Wojtkiem Mazolewskim w jego Kwintecie (dwie złote płyty - "Polka" w 2015 i "Chaos Pełen Idei" w 2017). Wykonuje także współczesną muzykę klasyczną z Lutosławski Piano Duo i Mischą Kozłowskim (płyta "Unchained" z kompozycjami Juliusa Eastmana wyróżniona przez magazyn pizzicato oraz nominowany do International Classical Music Awards 2016).

Wielokrotna stypendystka Kulturalnego Miasta Gdańska, nominowana do wielu nagród, m.in. TVP “Gwarancje Kultury” w kategorii “Debiut Roku” oraz do “Plus Grand Prix Jazz Melomani” w kategorii “Nadzieja Melomanów”.
W twórczości solowej artystka porusza się na styku elektroniki i akustyki, improwizując w klasyczny sposób na fortepianie jak i włączając w to oryginalne brzmienia starannie przygotowanych sampli; jednocześnie nie stroniąc od brzmień syntetycznych.

Joanna Duda ma na koncie setki koncertów w odsłonach solowych i zespołowych. Występowała między innymi w Tokio, Kaliningradzie, Pekinie, Singapurze, Delhi, Szanghaju, Istambule, Bukareszcie, Budapeszcie, Berlinie, Weimarze, Londynie, Dublinie, Oslo, a nawet na Grenlandii. Komponuje i produkuje muzykę również do spektakli teatralnych (Krzysztof Garbaczewski, Teatr Amareya, Piotr Borowski)

14
12
2017
CZ
22:00
Julius Eastman
EVIL NIGGER / GAY GUERILLA
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Mischa Kozłowski

fot. Bartek Szmigulski

Jeden z najciekawszych pianistów polskich, który od wielu lat występuje jako solista i kameralista w salach koncertowych Europy, Japonii i Chin. Jest zapraszany do wielu prestiżowych międzynarodowych projektów – występował podczas m.in. Kissinger Sommer w Bad Kissingen, Festspiele Europäische Wochen w Passau (Niemcy), NCPA May Festival w National Centre for the Performing Arts w Pekinie, Gulangyu Summer Music Week w Xiamen (Chiny), „Chopin au Jardin du Luxembourg" w Paryżu, International Festival „Jeunes Virtuoses à Ennejma Ezzahra" w Sidi Bou Said (Tunezja), Kyoto International Music Students Festival w Japonii,Malta Festival oraz Międzynarodowego Festiwalu Muzyki i Filmu „Transatlantyk”, UNSOUND Festival w Krakowie, Festiwalu „Muzyka na szczytach”. Za swoje osiągnięcia otrzymał wiele nagród i wyróżnień – do najważniejszych należą te przyznane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministra Edukacji Narodowej,  LYRA Stiftung, Rita Zimmermann Musik-Stiftung, Fondazione Pro Libertas et Humanitas Kasimir Bartkowiak, Dr. Pierre und Marie Spring-Tschanz Stiftung, Geert und Lore Blanken-Schlemper Stiftung, Dongsan Research Foundation.

15
12
2017
PT
19:00
Miłosz Pękala / Bartłomiej Wąsik
KSENOFONIA. SYMFONIA DLA INNEGO
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Kwadrofonik

fot. Magda Hueckel

Kwadrofonik to jedyny tego typu kwartet w Polsce i jeden z niewielu istniejących na świecie, powstały z połączenia duetów fortepianowego i perkusyjnego. Tworzą go Emilia Sitarz i Bartek Wąsik (Lutosławski Piano Duo) oraz Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala (Pękala/ Kordylasińska/Pękala Percussion Duo).

Kariera zespołu zaczęła się w 2006 roku, od spektakularnego zwycięstwa podczas 9. Festiwalu Muzyki Folkowej „Nowa Tradycja” na którym muzycy otrzymali Grand Prix, Nagrodę Publiczności i Nagrodę Prezydenta Warszawy. W 2007 roku Kwadrofonik został laureatem Nagrody Specjalnej 3. Konkursu Europejskiej Unii Radiowej (EBU) w Bratysławie. W 2008 roku ukazała się debiutancka płyta zespołu – Folklove – wydana przez Polskie Radio, entuzjastycznie przyjęta przez krytyków, za którą muzycy w 2009 roku otrzymali Folkowy Fonogram Roku – nagrodę krytyków za najlepszą płytę z muzyką folk. W 2010 roku, podczas obchodów dwusetnej rocznicy urodzin Fryderyka Chopina muzycy wystąpili w nowojorskiej Carnegie Hall i w Chicago Symphony Hall prezentując swój projekt łączący muzykę ludową z utworami Chopina – Byłem tu, Fryderyk.
W 2011 zadebiutowali w Filharmonii Berlińskiej, prezentując m.in. własną wersję Święta wiosny Igora Strawińskiego. Tego samego roku kwartet gościł w Izumi Hall (Osaka) w Japonii jak również na festiwalach muzyki współczesnej w Moskwie i Pekinie. W 2013 roku zespół nawiązał współpracę z wokalistką jazzową, Dorotą Miśkiewicz. Nakładem SONY Polska ukazała się ich wspólna płyta – Lutosławski, Tuwim – Piosenki nie tylko dla dzieci. W roku 2014 krążek zdobył tytuł Złotej Płyty.
W 2015 roku zespół został uhonorowany nagrodą Paszport Polityki. w tym samym roku odbyła się pierwsza edycja Festiwalu Kwadrofonik, dedykowanego współczesnej muzyce kameralnej. w 2016 roku Kwadrofonik zdobył po raz drugi Folkowy Fonogram Roku, za płytę Requiem ludowe.

Kwadrofonik dokonał kilkudziesięciu prawykonań. Współpracował m.in. z Barbarą Kingą Majewską, Dorotą Miśkiewicz, Wojtkiem Blecharzem, Andrzejem Bauerem, Cezarym Duchnowskim, Janem Komasą, Mikołajem Mikołajczykiem, Arturem Rojkiem i Adamem Strugiem.

15
12
2017
PT
19:00
Miłosz Pękala / Bartłomiej Wąsik
KSENOFONIA. SYMFONIA DLA INNEGO
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Royal String Quartet

fot. Magda Hueckel

Założony w 1998 roku Royal String Quartet niebawem świętować będzie 20-lecie działalności artystycznej. Prawie 20 lat wspólnej pracy przyniosło zespołowi ogromną ilość laurów i sukcesów na całym świecie i ugruntowało jego pozycję jako jednego z najlepszych kwartetów smyczkowych w Polsce i w Europie.

RSQ wielokrotnie zachwycał swoimi koncertami publiczność prestiżowych sal koncertowych na niemal wszystkich kontynentach, w tym tak ważnych jak Concertgebouw w Amsterdamie, Palais des Beaux-Arts w Brukseli, wiedeński i berliński Konzerthaus, Sejong Center w Seulu, Beijing Concert Hall w Pekinie, sztokholmski Konserthus, a także Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego i Filharmonia Narodowa w Warszawie. Po występach w Europie, Afryce, Azji, Australii i Ameryce Północnej w tym roku zadebiutuje również w Ameryce Południowej recitalami w Buenos Aires.
Lista sukcesów zespołu jest bardzo długa. Najważniejsze z nich to 3. nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kwartetów Smyczkowych w Banff w Kanadzie, nominacja do prestiżowej nagrody brytyjskiego Royal Philharmonic Society, nagroda fundacji Borletti-Buitoni oraz 2-letni udział w programie BBC New Generation Artists, który przyczynił się do niezwykłej popularności zespołu na Wyspach Brytyjskich. O tej popularności może świadczyć fakt, że kwartet stał się stałym gościem londyńskiej Wigmore Hall – jednej z najbardziej prestiżowych sal kameralnych na świecie: w ciągu ostatnich 10 lat koncertował tam aż 15-krotnie!

Bogata dyskografia zespołu składa się aż z 15 albumów. Pierwsze cztery, z muzyką klasyczną, romantyczną i XX-wieczną, nagrane zostały w kraju (dwie nagrody Fryderyk) , kolejne cztery, z utworami polskich kompozytorów XX i XI wieku, dla brytyjskiej wytwórni Hyperion (m.in. tytuł płyty miesiąca „BBC Music Magazine”, Editor’s Choice magazynu „Gramophone”). Duży sukces na polskim rynku odniósł album „Kayah & Royal Quartet” (2010), a także album „Nowa Warszawa“ (2012) ze Stanisławą Celińską i Bartkiem Wąsikiem. W ubiegłym roku ukazały się aż 2 płyty RSQ, prezentujące utwory młodych kompozytorów polskich – CD z kompozycjami Andrzeja Kwiecińskiego, oraz DVD z utworami Wojtka Blecharza. W kolejce czeka kolejny nagrany już album: płytę z kwartetami szkockiego kompozytora Jamesa MacMillana wyda ponownie Hyperion.

Pisząc o RSQ nie można nie wspomnieć o Kwartesencji. Ten coroczny festiwal muzyki kameralnej, którego zespół jest twórcą i głównym organizatorem, doczekał się już 13 edycji i znakomicie odzwierciedla muzyczne zainteresowania, pasje i inspiracje RSQ. Kwartesencja w sposób śmiały i eklektyczny łączy różne style i gatunki muzyczne, a także artystów je prezentujących. Dzięki swej oryginalnej formule programowej oraz wybitnym artystom, którzy goszczą na festiwalu, zyskała sobie rzeszę wiernej publiczności, która zapełnia jesienią warszawskie sale koncertowe.

www.royalstringquartet.pl
15
12
2017
PT
19:00
Miłosz Pękala / Bartłomiej Wąsik
KSENOFONIA. SYMFONIA DLA INNEGO
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

vj Wiktor Podgórski

Prace Wiktora Podgórskiego (VTR) istnieją na styku różnych dziedzin i często łączą jego zainteresowanie dźwiękiem z doświadczeniem w sztukach wizualnych. Z wykształcenia grafik i operator dźwięku, Wiktor przygotowywał projekcje wideo modulowane na żywo oraz udźwiękawiał animacje, video art, filmy dokumentalne i reklamy. Współpracuje z muzykami, choreografami i aktorami tworząc oprawę wizualną ich występów. Jego wideo-dźwiękowy pejzaż, "Scintilla 21", był pokazywany na festiwalach między innymi Fresh Mind w Texasie, MIAF w Australii i Punto y Raya w Hiszpanii. Jego projekt audio-wideo "PRIOR" powstał podczas programu dla wyróżniających się artystów w Banff Centre w Kanadzie. W 2016 jego działania video w ramach współpracy z dr. Miłoszem Pękalą, były prezentowane, między innymi na Uniwersytecie w Glasgow, a jego najnowszy projekt audio-video miał premierę na Chasm, multimedialnym wydarzeniu na Brooklynie.

15
12
2017
PT
19:00
STEVE REICH
DANIEL VARIATIONS
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Monika Wolińska

fot. Barbara Piotrowska

Monika Wolińska w 2011 roku została odznaczona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką honorową „Zasłużony dla kultury polskiej”. Prowadzi aktywną działalność koncertową na scenach całego świata. Jej występ w 2009 roku w Carnegie Hall, zakończył się ogromnym sukcesem i był pierwszym w historii koncertem, podczas którego za pulpitem dyrygenckim stanęła Polka.

W 2013 roku Monika Wolińska otrzymała dyplom „Piękniejsza Polska w Unii Europejskiej”. Monika Wolińska współpracowała z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie. W 2012 ukazała się nagrana z Orkiestrą Sinfonia Varsovia debiutancka płyta Moniki Wolińskiej, zawierająca komplet poematów symfonicznych wielkiego polskiego kompozytora Eugeniusza Morawskiego. Płyta otrzymała znakomite recenzje i została nominowana do nagrody Fryderyki 2013.
Jako dyrygentka zadebiutowała w 2004 roku na Festiwalu Muzycznym w Lucernie, pracując pod okiem Pierre'a Bouleza. Przez wiele lat współpracowała z Maestro Jerzym Semkowem. Monika Wolińska jest wielką propagatorką muzyki współczesnej. W latach 2013-2017 była Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara W 2014 roku poprowadziła premierę Universa – Opera Otwarta Jana A.P. Kaczmarka, utworu napisanego z okazji Jubileuszu 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego. W październiku 2014 roku poprowadziła w Filharmonii Gorzowskiej koncert z udziałem jednego z najwybitniejszych barytonów naszych czasów, Thomasa Hampsona, który na osobiste zaproszenie Moniki Wolińskiej, po raz pierwszy wystąpił w Polsce.

Edukację artystyczną rozpoczęła w wieku sześciu lat. Ukończyła trzy kierunki studiów: skrzypce, prowadzenie zespołów wokalno-instrumentalnych oraz dyrygenturę symfonicznooperową. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez Kurta Masura i Pierre’a Bouleza. W 2015 roku ukończyła Podyplomowe Studia Ogólnomenedżerskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Monika Wolińska jest profesorem nadzwyczajnym UMFC w Warszawie. W latach 2003-2009 współpracowała z Orkiestrą Symfoniczną AM w Warszawie. W sezonie 2007/2008 pełniła funkcję stałego dyrygenta Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W latach 2013-2017 Monika Wolińska była Dyrygentem Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej, z którą w listopadzie 2015 roku nagrała płytę Bronisław Kaper / Jan A.P. Kaczmarek – SPOTKANIE.

W czerwcu 2017 roku znalazła się w finałowej szóstce najlepszych dyrygentek z całego świata, wyłonionych w drodze konkursu, spośród 161 kandydatek, otrzymując stypendium i rezydencję 2017 Hart Institute for Women Conductors, w Operze w Dallas.