Projekty
KWADROFONIK/MAJEWSKA
Najnowsze utwory, zamówione przez Fundację 4.99 dla mezzosopranistki Barbary Kingi Majewskiej oraz naszego zespołu miały premierę podczas tegorocznego Festiwalu Instalakcje w Teatrze Nowym.
Aleksandra Gryka – W.ALTER's (Z.)
Wojciech Blecharz – SEPTEMBER (the next reading)
Andrzej Kwieciński – Non si puo fuggire
Sławomir Wojciechowski – Machina Zawiła
WITOLD LUTOSŁAWSKI – KONCERT WIOLONCZELOWY
z okazji roku Witolda Lutosławskiego przygotowaliśmy wraz z wiolonczelistą Andrzejem Bauerem Koncert wiolonczelowy Witolda Lutosławskiego w wersji na wiolonczelę, dwa fortepiany preparowane, perkusję i elektronikę. Ten niezwykły projekt tworzymy we współpracy z kompozytorem Cezarym Duchnowskim.
KWADROFONIK i GOŚCIE:
STEVE REICH – MUSIC FOR EIGHTEEN MUSICIANS
Premiera tego utworu w wykonaniu naszego zespołu oraz zaprzyjaźnionych muzyków miała miejsce na Festiwalu Kolory Polski. Warto dodać, że było to pierwsze wykonanie w Polsce tego utworu dokonane przez polskich wykonawców.
KWADROFONIK - ZA GRANICĄ DŹWIĘKU
Projekt ten jest wielowymiarową prezentacją tendencji w polskiej współczesnej muzyce kameralnej. Podczas koncertów wykonujemy najnowsze utwory polskich kompozytorów. Chcemy dokonać tego poprzez spojrzenie na muzykę i twórców z dwóch stron: - przez prezentację utworów kilku kompozytorów na jeden skład instrumentalny (kwartet fortepianowo perkusyjny, elektronika), która daje szanse na porównanie języków muzycznych różnych twórców, – oraz poprzez wykonanie kilku utworów jednego kompozytora na różne składy instrumentalne.
2+2=4
Nasz kwartet składa się z dwóch duetów, dlatego często komponujemy nasz repertuar tak, aby zaprezentować także nasze duety w najciekawszych dziełach współczesnych kompozytorów.
G. Crumb Makrokosmos IV (na cztery ręce)
R. Wallin Mandala (na kwartet)
R. Wallin Twaine (na wibrafon i marimbę)
G. Crumb Makrokosmos III (na kwartet)
RÓŻNIA – WOJCIECH ZIEMOWIT ZYCH
Kompozycja napisana specjalnie dla naszego zespołu, monumentalny utwór który był najbardziej oczekiwaną premierą na festiwalu Warszawska Jesień w 2010 roku.
KONCERTY z ORKIESTRĄ
F. Poulenc Koncert na dwa fortepiany d-moll
lub M. Małecki Koncert na dwa fortepiany
J. Ter Veldhuis Goldrush Concerto na dwie perkusje
lub M. Małecki Koncert na marimbę , wibrafon i orkiestrę
B. Bartok Koncert na dwa fortepiany, perkusję i orkiestrę
Dla nas to niezwykłe wyzwanie a dla publiczności - możliwość wysłuchania trzech rzadko spotykanych zespołów i koncertów podczas jednego wieczoru.
BYŁEM TU. FRYDERYK
Fryderyk Chopin może być inspiracją dla wszystkich współczesnych twórców. My postawiliśmy sobie pytanie – co było inspiracją dla samego Chopina? i czy dziś jesteśmy w stanie sobie na takie pytanie odpowiedzieć? Czy szukając wśród autentycznych melodii ludowych a także innych arcydzieł z przeszłości możemy odnaleźć nić łączącą je z tym wybitnym kompozytorem? Czy pieśni ludowe zachowane do dzisiejszych czasów, to te same których słuchał Chopin? Zainspirowani Mazurkami i Preludiami Chopina staramy się nawiązać do tradycyjnej muzyki ludowej, nie zapominając przy tym o eksperymentalnym podejściu do instrumentów i poruszaniu się na polu muzyki współczesnej. Podczas koncertu wykorzystujemy także archiwalne nagrania śpiewaków ludowych, które łączymy z tematami chopinowskimi.
DRUGA STRONA DŹWIĘKU
KAROL SZYMANOWSKI - MAZURKI
Wydobycie dźwięku z instrumentu jest za każdym razem innym doświadczeniem. Ta sama nuta zapisana w partyturze – u Chopina będzie znaczyła zupełnie cos innego niż u Szymanowskiego czy Mahlera. i ta sama nuta zagrana na fortepianie otworzy zupełnie inny świat niż nuta zagrana na wibrafonie lub marimbie. Poznawanie utworu jest procesem trwającym przede wszystkim w wyobraźni muzyka. Szymanowski komponował Mazurki na fortepian, co byłoby gdyby poproszono go o napisanie Mazurków na dwa fortepiany amplifikowane i perkusję? Barwa danego instrumentu pociąga za sobą konieczność poprowadzenia frazy w inną stronę, odmienienia faktury utworu, przekształcenia rytmu. Nasz projekt to zapis doświadczeń – a raczej drogi, którą instrumentalista przechodzi zagłębiając się w pojedynczy dźwięk – lub najmniejszą komórkę rytmiczną, które dają ogromna inspirację i uruchamiają proces twórczy u wykonawcy, którego ciekawość prowadzi do skonfrontowania tej samej frazy z różnymi sytuacjami muzycznymi. To próba przejścia na druga stronę dźwięku – zobaczenie go i usłyszenie w nowym wcieleniu i w nowym otoczeniu.
KONCERTY EDUKACYJNE DLA DZIECI i MŁODZIEŻY
Edukacja dzieci i młodzieży jest ważnym elementem naszej pracy, wierzymy że muzyka najnowsza powinna w pełni zagościć w wyobraźni młodszego pokolenia z naszego doświadczenia wynika , że dzieci są ogromnie zainteresowane poznawaniem nowych , nieznanych i fascynujących dźwięków i brzmień. Zapotrzebowanie na tego typu koncerty jest coraz większe, przygotowujemy zatem cały cykl opowiadający o zjawiskach w muzyce współczesnej. Większość koncertów może być przygotowana w formie dla dzieci młodszych lub młodzieży. O muzykalnych kamieniach i mruczących dzbankach – o muzyce na dwa fortepiany i perkusję Razem nie równo, równo nie razem – o rytmie Dziś nie gramy! - o ciszy w muzyce Hubert w wielkim kapeluszu – bajka muzyczna dla najmłodszych na motywach książki Otfrieda Preusslera "Hubert w wielkim kapeluszu"
w przygotowaniu: Kwadrat który trwa kwadrans – o formie Kopiuj – wklej – o partyturach Czarno-białe, kolorowe i w 3D – o barwach w muzyce Gdzie jest melodia??? - o melodii i jej braku
LUTOSŁAWSKI, TUWIM.
PIOSENKI NIE TYLKO DLA DZIECI
Wraz z wokalistką jazzową Dorotą Miśkiewicz stworzyliśmy nowe wersje piosenek Witolda Lutosławskiego do słów Juliana Tuwima. Nową oprawę instrumentalną otrzymały m.in. takie piosenki jak: Pan Tralaliński, Spóźniony słowik, Kotek, Rzeczka, Ptasie plotki.
Płyta z tym materiałem wydana w firmie SONY w listopadzie trafiła do salonów muzycznych a po kilku miesiącach otrzymała Złotą Płytę.